fredag 20. juli 2012

Jemen og SaudiArabia: Bilder fra to spesielle land

Det er sommer og sol, iallefall noen steder i Norge. Av den grunn så velger jeg, i likhet med mange andre å ta ferie fra både jobb og andre sysler. Derfor har det vært lite med oppdateringer den siste tiden og det vil nok vedvare til godt inn i august. Jeg tar med andre ord en velfortjent ferie. 

Som en liten feriehilsen så tenkte jeg å bruke visuelle virkemidler for å forsøke å vise hvorfor jeg har en fascinasjon for to av verdens mest spesielle land. Jeg legger ut noen av de mange bildene jeg tok når jeg har reist rundt på Den arabiske halvøy og jeg håper dere da får et innblikk i hvordan det ser ut. (Trykk på bildene for å se dem i original størrelse)

God Sommer!

Jemen


Et av mine favorittbilder. En av mange små butikklokaler i Gamlebyen i Sana'a. Det å gå rundt i gamlebyen i skumringen og kikke på alt som selges, i tillegg til å prate med folk, det er obligatorisk om man er i Jemen.

Dette bildet kjenner dere kanskje igjen, oversiktsbilde over Sana'a med Saleh moskeen i bakgrunnen. 
Bryllupsfeiring i Gamlebyen. Obligatorisk med fyrverkeri. 
En av mange unge jemenitter som vi møtte. Med Khat i kinnet og Jambiya rundt magen.
Tre eldre menn tar seg en pust i bakken etter å ha spist lunsj. Da slapper man av på en av åssidene ovenfor Sana'a, med god utsikt og noen poser fersk Khat.
 Lunsjpause i et snekkerverksted i Gamlebyen i Sana'a, hvor det lages Jambiyaer.
Baker i gamlebyen. I full gang med å lage brød, med Khaten i kinnet selvfølgelig.

Saudi-Arabia

The Elephant Rock i Al Ula, ikke langt fra Mada'in Saleh. Er det et sted man må besøke når man er i Saudi, så er det Mada'in Saleh

En av mange fjellformasjoner i Mada'in Saleh, meget majestetisk. 
Et av de mer spektakulære gravkamrene i Mada'in Saleh, stedet hvor Nabateerne flyktet etter å ha holdt til i Petra i Jordan først.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar