Ferien
er over, regnet og høsten er tilbake, og da er det vel like greit å
rette blikket mot Den arabisk halvøy igjen etter en god pause. Som
de fleste har fått med seg så har det skjedd mye i området i
sommerferien, såpass mye at jeg ikke ser det som noe vits å
oppsummere ting som de fleste allerede har oversikt over. Istedenfor
å fortelle om fortiden, så tenkte jeg å bruke første bloggpost
etter ferien til å spå fremtiden.
Chatham
House som jeg omtalt flere ganger tidligere gav for en drøy uke
siden ut en veldig spennende rapport, ulikt det jeg har lest fra den
kanten tidligere. Vanligvis er rapportene fra den kanten grundige,
faktabelagte og uten mye fokus på hypotetiske scenarioer. Denne
gangen er det nettopp det hypotetiske som danner grunnlaget for rapporten som du kan lese i sin helhet her.
Etter
en Workshop på Jemen så har Chatham House utgitt en rapport med
fire ulike scenarioer for hvor de tror Jemen vil gå de neste fem
årene. Det er spennende lesning, og det varierer fra det man kan
kalle den optimistiske og idealistiske fremtiden, til total kollaps.
Jeg tenkte å gi et lite innblikk i disse scenarioene og siden man
alltid skal håpe på det beste så vil jeg legge vekt på det mer
optimistiske scenarioet
I
rapporten presenteres altså fire scenarioer; transformasjon,
strategiske valg utsatt, reform gått galt og degenerasjon (motsatt
progresjon).
Transformasjon
Dette
er det man kan kalle det optimistiske alternativet og de deler dette
opp i to faser, en kortsiktig (fram til 2014) og en langsiktig (frem
til 2017). Her spår man at Saudi-Arabia og GCC spiller en viktig
rolle, både politisk og økonomisk, ved at de bidrar til å styrke
den jemenittiske økonomien og at president Hadi spiller en
nøkkelrolle.
Jemen
er i dette scenarioet på veien mot reform og en bærekraftig
transformasjon av det politiske maktapparatet. Mye av grunnen til
dette er altså at Saudi-Arabia og GCC har gjort et politisk valg og
investert store penger i å få Jemen sin økonomi på fote, fordi de
innser at det vil gagne dem selv i lengden. Dette igjen vil åpne for
en bedre økonomisk situasjon for Jemens innbyggere, noe som igjen
vil gi president Hadi et klarere mandat til å omstrukturere det
politiske og økonomiske maktapparatet. Det vil også føre til at de
ulike fraksjonene i landet, Houthiene i nord og separatistene i sør,
vil ha større incentiver til å komme til forhandlingsbordet. I
disse forhandlingene vil disse gruppene bli lovet større selvstyre
over sine områder, mot at de jobber sammen med staten ikke mot den.
Også stammesamfunnet vil etterhvert se at de har mer å tjene på å
jobbe på lag med statsapparatet og at det gir økonomiske fordeler.
Det vil være en gradvis prosess, som langsomt vil bedre seg.
Den
gamle makteliten vil i stor grad styre de økonomiske beslutningene
også under Hadi. De vil igjen bygge seg sterke, men de vil bli bedt
om å velge hva de vil være involvert i. Hadi vil i fase to avsette
flere av de militære ledere fra Saleh tiden, til store protester,
men med bred støtte i folket. Grunnet de økonomiske interessene til
disse militære lederne, så vil de måtte ta et valg om de vil
kjempe militært mot staten, og dermed ødelegge de forretningene de
nå har bygget opp, eller godta å bli fjernet fra makten og
fortsette å tjene gode penger. De vil da velge pengene.
Valget
i 2014 vil bli utsatt i et år for å få på plass en ordentlig
grunnlov, som sikrer at interessene til alle grupper i landet blir
ivaretatt. Alle opprørsgrupper, både stammer, separatister,
houthier og deler av den konservative islamske bevegelse innser at de
vinner mer på politisk deltagelse enn på voldelig opprør. Alle
velger å delta i valget.
Grunnet
en stadig bedring i sikkerheten, så strømmer det inn flere
investeringer fra utlandet og turistindustrien blir sakte, men
sikkert, en faktor i landet igjen. Det investeres penger i å effektivisere landbruket
for å spare vannressursene.
Allikevel,
i 2017 så vil reformene som er innført og den økonomiske veksten
ennå være skjør. Det er ennå risikabelt å investere i landet og
GCC landene må ennå stå som garantist for mye av økonomien.
Landet er ennå avhengig av olje fra Saudi-Arabia og hjelp til å
avsalte nok vann til å møte behovet i befolkningen.
Sikkerhetssituasjonen er betraktelig bedre, men ennå vil det bryte
ut kamper mellom ulike stammer. De islamske fundamentalistene som
Ansar Al Sharia og Al Qaida vil ennå være en trussel selv om de har
liten oppslutning i folket.
Dette
var det man kan kalle den optimistiske veien og jeg håper virkelig
det er hvordan det vil gå. Jeg skal ikke være så pessimistisk, men
Chatham har også sett på hva som kan skje om det ikke går som
nevnt ovenfor.
Strategiske
valg utsatt
Regimet
fortsetter i dette scenarioet som det alltid har gjort, ved å
opprettholde status quo. Som tidligere blir dette gjort ved å
manipulere sikkerhetssituasjon mot omverdenen for å hente inn
bistand og militære ressurser. Trusselen fra Al Qaida og
andre opprørsgrupper vil bli overspilt og også bli brukt som
unnskyldning for hvorfor reformer ikke blir gjennomført. I dette
scenarioet så fortsetter President Hadi akkurat samme linje som
tidligere president Saleh.
Reform
gått galt
Her
har man ønsket å reformere hele landet, både politisk, økonomisk
og militært altfor fort og det går rett på trynet. Myndighetene
har store og ambisiøse planer for å transformere de ulike sfærene
i samfunnet, men forsøker å gjennomføre dette før de har skaffet
seg nok støtte fra maktbasen som blir presset til reformer.
Forsøkene på å presse igjennom disse reformere, spesielt
økonomiske og militære, fører til konflikter med makteliten i
landet, i tillegg til ulike fraksjoner som stammer og andre
opprørsgrupper. Dette fører til konflikter, som kan eskalere til
større væpnede kamper som kan lede til en degenerasjon (se under)
Degenerasjon
Her
er man pessimistiske. Sikkerhetssituasjonen i Jemen blir stadig verre
og mer kompleks. Flere grupper vil kjempe mot hverandre om
innflytelse og makt, i tillegg til at de kjemper mot staten. Dette
kan ligne en regelrett borgerkrig, men med utallige ulike grupper i
kamp mot hverandre. Økonomien kollapser og den humanitære situasjon
som allerede er prekær blir enda verre. Dette scenarioet kan knyttes
til begge de to mer pessimistiske alternativene over, om alt går
galt.
Dette
er en meget enkel oversikt over alternativene, du bør lese rapporten for å få et ordentlig innblikk i hva de enkelte scenarioene
inneholder. Chatham avslutter rapporten med en konklusjon som er
verdt å nevne, for det er en konklusjon som sier noe om hva som må
på plass for at man i det hele tatt skal kunne ha troen på at det
kan skje en transformasjon.
På
kort sikt så vil maktkampen i Hashid, stammegrupperingen som Saleh,
Ali Muhsin og Al-Ahmer tilhører ha stor betydning på hvordan
maktbalansen i landet vil være. Hva som skjer her vil påvirke
resten av landet.
Viktigst
av alt er det nok at de underliggende problemene i Jemen må løses
for at det skal kunne skje en positiv utvikling. Mangelen på vann og
naturresurser, maktkampen mellom ulike eliter og klientismen som
preger hele samfunnet er problemer som ikke kan vedvare. I tillegg må
verdenssamfunnet bidra, både med kunnskap og med investeringer i
landet. Det er uhyre viktig at disse investeringene ikke er rettet
mot kun «anti-terror» eller sikkerhetssituasjonen, noe som vil gi
myndighetene incentiver til å overdrive sikkerhetstrusselen. Det er
også viktig at det ikke settes hard krav om rask implementering av
alle reformer, noe som kan føre til at myndighetene innfører
reformer for raskt og dermed skaper konflikter i stedet for å hindre
dem.
Dette
er som sagt bare spådommer og bare fremtiden vil vise hva som vil
skje. Uansett må man være optimist og håpe på at Jemen gradvis greier å gå gjennom en transformasjon som vil bedre situasjonen i
landet.
Dette var som sagt første bloggpost denne høsten. Det kommer nok flere etterhvert. Er det noen tema som er ønskelig å omtale, gjerne gi meg en lyd.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar