mandag 14. mai 2012

Jemen: Skaterene i Sana'a

Av og til dukker det opp små solskinnshistorier fra den arabiske halvøy og da må man ta i mot dem med åpne armer. Det er som oftest terrorisme, sult og dårlige nyheter som kommer ut fra Jemen for tiden, men i dag tenkte jeg å vise dere et godt unntak

En av de fremste journalistene jeg vet om i hele verden, og det sier ikke lite, er Michelle Shephard fra canadiske The Star. Hun har en egen evne til å finne de gode historiene i de mest utsatte områdene, noe som boken hennes Decade of Fear er det beste eksemplet på. Den har jeg omtalt tidligere her på bloggen og jeg kan ikke anbefale den sterkt nok om du er interessert i hvordan verden er blitt som den er blitt etter 11 september 2001.

Endelig har hun tatt turen til Jemen igjen og hun leverer strålende materiale som alltid. Denne gangen har hun valgt å fokusere på det Jemen som man ikke finner i nyhetsbildet. Det vanlige, det utradisjonelle og det naturlige. Altså det Jemen som finnes, men som ikke er interessant nok for internasjonale medier. Det er laget en egen oversikt i den canadiske avisen The Star, hvor alle intervjuer og film snutter fra hennes tur er samlet og de finner du her.

Hovedartikkelen hun har skrevet er en fascinerende fortelling om skatemiljøet i Sana'a. Her dokumenterer hun Jemen sine motsetninger mellom det moderne og det tradisjonelle, og hvordan landet er fylt av både konservative og moderne tradisjoner som mikses inn i hverandre. Artikkelen finner du her, den er det bare å lese.

I tillegg har hun hatt med seg en fotograf som har dokumentert deres opphold i Jemen og da blant annet møtet med skaterne. Det skal sies at disse gutta ikke er "vanlige" jemenitter fordi de prater flytende engelsk i et land hvor halvparten hverken kan lese eller skrive sitt eget språk. Men selv om de er blant eliten, så er det spennende å se en annen side av jemenittisk kultur. (se for eksempel etter ca 5,25 min, når den ene skateren hopper ut fra en trapp i jeans og t-skjorte, og rett etter går en annen gutt forbi iført thobe og jambiyya.)






 I tillegg så får jeg enorm reisefeber når jeg så videoen de har laget av Sana'a. Her får du se hvor fasinerende Jemen ser ut og da spesielt Sana'a. Husene ser ut som pepperkakehus og gatene er små og koselige. Som du kan se i videoen under så er det ikke uten grunn at det sies at de første skyskraperne i verden ble bygget i Jemen. Denne videoen kan du se her og det anbefaler jeg.

Ha en god uke.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar