torsdag 29. desember 2011

Jemen: Fisking og det dagligdagse

Jeg nevnte i går at det også har dukket opp et par kuriositetsnyheter fra Jemen de siste ukene. For det er sjeldent man hører annet enn reportasjer om kamper og elendighet fra landet sør på den arabiske halvøy. Derfor er dagens korte bloggpost reservert til dagliglivet. Og fisking da.

En av få skandinaver i Jemen, @orienten (eller Tanya Holm) fra Sverige har i en artikkel hos Mikaelstrandberg.com beskrevet hvordan det er å bo og leve i Jemen. Hvordan folk er og hvordan dagliglivet fungerer. Men først og fremst synes jeg hun får frem den doble naturen til landet. Jemen og den jemenittiske befolkningen er mangefaset og kan sjeldent beskrives med et eller to adjektiver. Jeg vil sterkt anbefale dere å lese hennes beskrivelse, som dere kan finne her.

Så var det kuriositeten. For et par uker siden dukket det opp en filmtittel som jeg var sikker på var en spøk. "Salmon fishing in the Yemen". Men det viste seg kjapt at dette var blodig alvor. Men Lasse Hallström i registolen (mannen bak Siderhusreglene og Sjokolade) og med Evan Mcgregor i hovedrollen som en traust engelsk fiskeekspert, så er det blitt en såkalt dramakomedie av dette her. Plottet er sånn cirka dette:

From the director of Chocolat and the Oscar-winning® screenwriter of Slumdog Millionaire comes the inspirational comedy Salmon Fishing in the Yemen. When Britain's leading fisheries expert is approached by a consultant to help realize a sheik's vision of bringing the sport of fly-fishing to the desert, he immediately thinks the project is both absurd and unachievable. But when the Prime Minister's overzealous press secretary latches on to it as a "good will" story, this unlikely team will put it all on the line and embark on an upstream journey of faith and fish to prove the impossible, possible.
Jeg har mine sterke tvil til at dette i det hele tatt kan bli noe bra. Filmen er ikke spilt inn i Jemen om noen lurte og det er ikke akkurat laksefiske som opptar de fleste sjeikene der fortiden. Men uansett så blir det spennende å se hvordan de portretterer de jemenittiske landsbyboerne. Jeg kommer uansett til å snike meg på kino når den kommer til Norge i sommer, den har premiere 9 mars på amerikanske kinoer. Det er selvfølgelig laget en trailer som du kan se under, og ut ifra den så kan jeg ikke si at jeg gleder meg til filmen, for traileren er ikke akkurat fylt med spenning.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar